Truskawki i ich wpływ na zdrowie

20 czerwca 2018

Truskawki, jak wszystkie owoce i warzywa, zawierają witaminy i składniki mineralne. Wyróżnia je sezonowość i to że w sezonie zjadane są bez umiaru a nie wszystkim może to wyjść na zdrowie.

Truskawki są bogate w potas, który w meta-analizach wykazuje działanie obniżające ciśnienie tętnicze krwi i zmniejszające ryzyko chorób sercowo-naczyniowych w tym ryzyko udaru.

Niestety duże ilość potasu w diecie a więc i jedzenie truskawek bez ograniczeń nie powinno mieć miejsca u osób z upośledzoną funkcją nerek. Nerki, które nie pracują prawidłowo nie są w stanie usunąć z organizmu nadmiaru potasu. Jego kumulacja w organizmie może być fatalna w skutkach, w tym może doprowadzić do groźnych zaburzeń rytmu serca.
Na truskawki powinny też uważać osoby przyjmujące leki moczopędne (np. Furosemid) jak i leki oszczędzające potas gdyż nadmierne spożycie może spowodować zaburzenia poziomu potasu w surowicy krwi. Osoby te muszą okresowo oznaczać stężenie potasu we krwi a truskawki spożywać z umiarem.

Zaletą truskawek jest ich niski indeks glikemiczny, są bezpieczna przekąską dla osób z cukrzycą, przy czym nie powinno się ich dosładzać.

Ciekawostka
Wg. badania z 2013 roku przeprowadzonego przez Harvard Medica School spożywanie 3 razy w tygodniu 1/2 szklanki truskawek lub jagód może zmniejszyć ryzyko zawału serca o 34% u kobiet.

Piśmiennictwo:
1. Effects of Oral Potassium on Blood Pressure, Meta-analysis of Randomized Controlled Clinical Trials, Whelton PK, et al. Jama 1997;277:1624-32
2. Eat blueberries and strawberries three times per week, Harvard Heart Letter