Olej kokosowy – jeść czy nie jeść?

18 kwietnia 2020

Akcja „zostań w domu” wciąż aktualna, większość posprzątała już szafy i zakamarki więc może czas na kuchnię i przegląd jej zawartości?
Dlatego dziś o kokosie a konkretnie oleju kokosowym. Jaki wpływ na zdrowie wywiera spożywanie oleju kokosowego?
Dla niecierpliwych odpowiedź juz zdradzam: ma zły wpływ. Konkretnie zły wpływ na rozwój chorób sercowo naczyniowych.

Chcących zglebić temat zapraszam do lektury.

W styczniu bieżącego roku została opublikowana metaanaliza 16 badań dotyczących wpływu spożywania oleju kokosowego na ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. Wnioski płynące z tej pracy, potwierdzają, to co o jedzeniu oleju kokosowego mówię od lat ja i inni uczeni świata dietetyki i kardiologii. Praca, której wyniki dziś przytaczam objęła 16 artykułów omawiających 17 badań, w których wzięło udział 730 pacjentów. Przeprowadzona analiza wykazała, że olej kokosowy w porównaniu do innych olei nietropikalnych (m.in. oliwa z oliwek, olej rzepakowy):

  • podnosi poziom cholesterolu całkowitego,
  • podnosi poziom cholesterolu LDL,
  • nieznacznie podnosi poziom cholesterolu HDL,
  • wykazuje brak wpływu na proces normalizacji masy ciała,
  • wykazuje brak efektu normalizacji poziomu cukru we krwi,
  • wykazuje brak wpływu na stany zapalne.

Dlaczego olej kokosowy negatywnie wpływa na rozwój chorób sercowo-naczyniowych?
Ze względu na skład tłuszczowy oleju kokosowego, w którym dominują nasycone kwasy tłuszczowe (70-90%). Jest to większa zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych niż w oleju palmowym, maśle czy smalcu.

Ponieważ, zazwyczaj, liczby lepiej przemawiają do naszej wyobraźni:
zmniejszenie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych (które w dużej ilości występują w: oleju kokosowym, maśle) pozwala zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych o 10%.

Zainteresowanych inwentaryzacją swoich kuchennych szafek zapraszam na poniedziałkowy (20.04) wykład online organizowany we współpracy z Wrocławskim Centrum Seniora, zaczynamy o 11.00! Zapisy pod adresem: magdalenaszyszka@vidiet.pl

Źródło:  The Effect of Coconut Oil Consumption on Cardiovascular Risk Factors