Mieszanie mąk – rodzaje mąki i ich zastosowanie

9 września 2019

Zauważyliście, że jedząc białe, puszyste pieczywo szybciej zaczynacie być głodni, niż jedząc razowy chleb?

Sekret tkwi w mące. I zaraz pojawia się twierdzenie, że razowy to nie dobry bo jest za ciężki… I tu naprzeciw wychodzi mieszanie mąk.

Ale dlaczego? Ale po co to komu?

Powody są 3:
1. dania mączne (kluski, naleśniki, ciasta, itp.), przygotowane ze zmieszanych mąk powodują mniejszą glikemię poposiłkowa a co za tym idzie mniejsze ryzyko rozwoju cukrzycy i jej powikłań,
2. jedzenie jest dłużej trawione w efekcie dłużej nie czujemy głodu, nie ma się potrzeby podjadania,
3. dania są bardziej sycące – mniej ich zjemy.
Można dodać jeszcze powód 4: jest smaczniej! Powód jest względny, choć jak pokazuje moje doświadczenie efekt jest powtarzalny. Dodatkowy atut: nie jest to trudne i używamy powszechnie dostępnych produktów w rozsądnej cenie.
Poniżej, krótki i treściwy poradnik jak urozmaicić swoje żywienie przez mieszanie.
Naszą podstawą jest mąka pszenna typ.650 – zapewnia lekkość i lepkość wyrobów.

Żeby zacząć mieszanie potrzebujemy 1 mąki dodatkowej i jest nią:

  • mąką pszenną pełnoziarnistą.

Nasze 2 mąki możemy jeszcze rozszerzyć o 1 lub 2 mąki dodatkowe:

  • mąkę owsianą,
  • mąkę kokosową.

Najważniejsze – jak mieszać? W jakich proporcjach?  Tabela poniżej a tu ściąga do pobrania: 

Rodzaj mąkiMąka pszenna typ 650Mąka pszenna pełnoziarnistaMąka owsiana/kokosowa
Mieszanie w stosunku21
Mieszanie w sosunku111

Używamy tych 3 dodatkowych mąk ze względu na zawartość błonnika, który reguluje pracę jelit, zapobiega wzdęciom i zaparciom. Wszystkie mąki uzupełniające mają niski indeks glikemiczny, dzięki któremu są przyjazne dla układu sercowo-naczyniowego. Mąka owsiana jest bogata w beta-glukan, który pomaga obniżać cholesterol a jego spożycie jest zalecane w wytycznych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego oraz Europejskiego Towarzystwa Miażdżycowego.

Podsumowując, jeśli masz problem z:

– podjadaniem między posiłkami,
– wzdęciami i zaparciami,
– ciągłym poczuciem głodu,
– chęcią podjadania,
– zjadaniem zbyt dużych posiłków,
– zbyt wysokim poziomem cukru,
– podniesionym cholesterolem,

to mieszanie mąk może poprawić Twoje samopoczucie.