Dieta w nadciśnieniu tętniczym cz. 2

10 grudnia 2020

W ostatnim wpisie (Dieta w nadciśnieniu tętniczym cz.1) możecie przeczytać o tym co wpływa na rozwój nadciśnienia tętniczego i o pierwszym czynniku ryzyka, modyfikowalnym dietą: nadmiernej masie ciała. Drugi czynnik modyfikowalny, o którym w tym wpisie, to sól i jej ilość w diecie.

Kiedy zmieniamy nawyki żywieniowe, warto jest przyjrzeć się spożyciu soli. Sól to inaczej chlorek sodu (NaCl). Zawarty w niej w większości sód (Na), sprzyja rozwojowi nadciśnienia, które w dalszej konsekwencji może przyczyniać się do rozwoju innych chorób sercowo naczyniowych. Pierwsza myśl, która tu przychodzi do głowy to „nie dosalać” i jest to prawda ale nie do końca.

Spożycie soli

Zaleca się spożywanie soli w ilości 5g dziennie – 1 łyżeczka ale co ważne jest to suma soli którą dodamy my i soli, którą spożywamy z produktami spożywczymi np. chlebem, wędlinami, przyprawami. Jak podają badania ok. 80% soli którą jemy pochodzi z kupowanych przez nas produktów. I dlatego, choć byśmy w domu nic nie dosalali, ale też nie zmienili kupowanych produktów spożywczych to będzie trudym dojście do zalecanej ilości soli w diecie. A warto pilnować jej zawartości bo zmniejszenie spożycia soli nawet do 6g/dziennie wiąże się ze spadkiem ciśnienia skurczowego w granicach 2-8 mmHg. Wbrew pozorom takie ograniczenie nie jest trudne, wymaga natomiast czytania etykiet.

Biorąc dowolny produkt z półki w sklepie, używając mieszanek przypraw i kostek rosołowych dziennie spożywa się, z samymi kupowanymi produktami spożywczymi, prawie 20g soli. Jest to 4x więcej niż zaleca norma, a spożycie o 5g więcej soli dziennie łączy się ze zwiększonym o 23% ryzykiem udaru i o 17% zwiększonym ryzykiem rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Kiedy ograniczymy mieszanki przypraw dziennie spożycie soli zmniejsza się do 6,5g. Prawie norma, prawie jesteśmy w domu ale do tej ilości należy dodać sól, którą dodamy samodzielnie do dań.

Jeśli wykluczymy mieszanki przypraw, kostki rosołowe i zaczniemy zwracać uwagę na zawartość soli w produktach na sklepowych półkach to możemy dziennie spożyć 3g soli, zostaje nam wtedy do dyspozycji ok. 1/2 łyżeczki soli (2g) i tą ilością możemy dosolić co tylko chcemy.

Jak sprawdzić ile soli spożywamy dziennie?

Najlepiej jest poprowadzić dzienniczek żywieniowy, w którym notujemy spożyte dania i ich przybliżone miary, następnie trzeba sprawdzić zawartość soli w produktach, przeliczyć i zsumować.

Na pierwszy rzut oka może wydawać się to trudne ale takie nie jest. Jest natomiast na początku czasochłonne bo trzeba policzyć sól, zidentyfikować produkty które mają jej najwięcej i nauczyć się wybierać produkty w sklepie. Wszystko wydaje się trudne aż stanie się proste bo stanie się nawykiem. Jeżeli jednak nie chcesz tego robić samodzielnie lub chcesz skorzystać z edukacji, porady dietetycznej i wspólnie przećwiczyć czytanie etykiet – zapraszam na wizytę.

Pamiętaj, że Twoje potrzeby są wyjątkowe, niezwykle ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu diety, zastosowania dodatkowych suplementów omówić to z lekarzem prowadzącym lub skorzystać z pomocy dietetyka klinicznego. Dietetyk może pomóc Ci stworzyć indywidualną dietę i zdrowy plan, umożliwiający osiągnięcie celu.


 

Źródła:

1. Gandy J.: Manual of Dietetic Practice, The British Dietetic Association, 2019.

2. Lawrence J.: Dietetic and Nutrition Case Studies, 2016.

3. ACCF/AHA 2011 Expert Consensus Document of Hypertension in the Elderly, źródło: https://www.ahajournals.org/doi/pdf/10.1161/CIR.0b013e31821daaf6

4. Williams B. i wsp. Wytyczne ESC/ESH dotyczące postępowania w nadciśnieniu tętniczym 2018, Kardiologia Polska, Kwiecień 2019 źródło: https://ptkardio.pl/wytyczne/1-wytyczne_escesh_dotyczace_postepowania_w_nadcisnieniu_tetniczym

5. March F. i wsp., Wytyczne ESC/EAS dotyczące postępowania w dyslipidemiach: jak dzięki leczeniu zaburzeń lipidowych obniżyć ryzyko sercowo-naczyniowe (2019), Kardiologia Polska numer 3/2020.

6. Cosentino F. i wsp., Wytyczne Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego dotyczące cukrzycy i stanu przedcukrzycowego współistniejących z chorobami sercowo-naczyniowymi opracowane we współpracy z Europejskim Towarzystwem Badań nad Cukrzycą (2019), Kardiologia Polska numer 3/2019.

© 2020 ViDiet – dietetyk kliniczny Wrocław | Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i realizacja: Jan Kobiałka

strony internetowe, sklepy internetowe Wrocław